30 juni 2020 Beantwoording Schriftelijke vragen Afhandeling Tozo ondermaats

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het raadslid Ralf Sluijs (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

De gemeentelijke afhandeling van aanvragen voor tijdelijke inkomensoverbrugging voor zelfstandigen (Tozo) is nog steeds ondermaats. Veel zelfstandigen hebben na vijf weken wachten nog niet eens antwoord gekregen op hun aanvraag, laat staan geld ontvangen. Ondernemers zijn de wanhoop nabij.

1. Hoeveel aanvragen staan er nog open om afgehandeld te worden?

2. Wat is de gemiddelde doorlooptijd tussen het ontvangen van de aanvraag voor tijdelijke inkomensondersteuning voor zelfstandigen (Tozo), het afhandelen van de aanvraag en de uiteindelijke uitbetaling ervan?

3. Hart voor Den Haag/Groep de Mos ontvangt namelijk zorgelijke signalen over de lange doorlooptijd. “Bijna 5 weken heb ik niks gehoord van de gemeente over de status van mijn aanvraag. Afgelopen week heb ik zelf gebeld naar het telefoonnummer wat staat aangegeven op de gemeentepagina. Hier kreeg ik via een automatisch bandje te horen dat de uitkering 26 april overgemaakt wordt. Helaas is dit niet het geval en heb ik tot op heden niks ontvangen”. Dit voorbeeld staat niet op zichzelf. Is het college het met Hart voor Den Haag/Groep de Mos eens dat absoluut onwenselijk is dat mensen na 5 weken nog niks gehoord hebben? Zo nee waarom niet?

4. “Uiteindelijk ben ik wel gebeld door de gemeente. Zij vertelde mij dat er een document ontbrak (kopie legitimatie partner), wat ik wel aangeleverd had. Op de vraag hoe lang ze denkt dat het dan duurt om verwerkt te worden en wanneer er een uitbetaling in zicht is kon zij geen antwoord op geven.” Hoe kan het dat er documenten verdwijnen die wel aangeleverd zijn en waarom moet iemand die zelfstandige is, een kopie van het identiteitsbewijs van de partner waar geen officiële verbintenis mee is aanleveren?

5. Is het college het met Hart voor Den Haag/Groep de Mos eens dat de aanvraag van de Tozo zo eenvoudig mogelijk moet zijn en dat het aanleveren van documenten zoals identiteitsbewijzen van partners de aanvraag onnodig gecompliceerd maken en de afhandeling derhalve vertragen? Zo nee, waarom niet?

6.  Waarom worden mensen niet pro-actief door een medewerker van de gemeente gebeld indien er een document ontbreekt voor het doen van een juiste aanvraag en moeten zij er zelf achteraan bellen?

7.   “Ondertussen zijn we de derde maand ingegaan zonder geld en lopen mijn rekeningen gewoon door. Bespottelijk hoe de gemeente Den Haag met haar hardwerkende ondernemers/inwoners om gaat”, wat is de reactie van het college op deze uitspraak van een ondernemer?

8.  Wat gaat het college concreet doen om de aanvragen snel af te handelen en ervoor te zorgen dat mensen die dat keihard nodig hebben geld ontvangen zodat zij hun rekeningen kunnen betalen en boodschappen kunnen doen?

9.   Wat gaat het college concreet doen om het vertrouwen in de gemeente wat veel zelfstandigen verloren hebben, te herstellen?

Ralf Sluijs

Hart voor Den Haag/Groep de Mos