3 maart 2020 Beantwoording Schriftelijke vragen verkeerd gebruik P+R-voorzieningen

Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Jelle Meinesz (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

1) Is het college bekend met het bericht ‘Slagbomen tegen scheefparkeren: P+R-terreinen overvol, maar niet met waar ze voor bedoeld zijn’ en erkent u dat het jarenlange weghalen van parkeerplaatsen (mede) aan dit probleem ten grondslag ligt, omdat mensen simpelweg hun auto niet (gemakkelijk) kwijt kunnen? Zo nee, waarom niet?

2) Heeft het college cijfers over het gebruik van alle Haagse P+R-voorzieningen en bent u bereid deze te verstrekken?

3) Wat is het parkeersaldo van de Haagse wijken gedurende de afgelopen jaren per wijk?

4) Hoe hoog is de parkeerdruk rondom de P+R-voorzieningen op wijkniveau en kunt u hiervan cijfers doen toekomen?

In het artikel staat dat het college P+R’s vooral voor treinreizigers beschikbaar wil houden. Gedacht wordt aan een slagboom met een betaalautomaat waar je als treinreiziger je ov-chip aanbiedt.

5) Klopt dit? En gaat het college daadwerkelijk de oude techniek van de alsmaar falende OV-chipkaart gebruiken die mogelijk al verdwijnt over drie jaar?

6) Hoeveel mensen uit Den Haag zijn de afgelopen jaren (meer) met de trein gaan reizen en erkent u dat dit niet voor iedereen een oplossing is? (****)

7) Met hoeveel private parkeervoorzieningen (bijvoorbeeld bij kantoren) gaat u in gesprek, met als uitgangspunt deze op gezette tijden open te stellen zodat mensen hun auto gemakkelijker kwijt kunnen?

In het collegeakkoord staat dat “de parkeerbaten in 2020 zullen stijgen met € 1 miljoen, oplopend tot € 2,5 miljoen in 2023. Dit door vergroting van de gebieden waar betaald parkeren geldt en de verhoging van de parkeervergunning van een derde en volgende voertuigen”. (*****)

8) Gaat het college dit bedrag ten goede laten komen aan nieuwe parkeerplekken en bent u bereid alle parkeerbaten in te zetten ten behoeve van parkeervoorzieningen? Zo nee, waarom niet?

“Bij nieuwbouwprojecten geldt als norm dat de parkeerdruk op straat niet hoger mag worden. Daarom moet bij deze projecten een parkeeroplossing worden aangeboden en worden er geen parkeervergunningen op straatniveau uitgegeven. Voor deze projecten kan de parkeernorm vervangen worden door een gebiedsgerichte mobiliteitsnorm. Hierbij heeft de ontwikkelaar de ruimte om deze met (deel)auto’s en -fietsen en OV-arrangementen in te vullen. We steunen initiatieven zoals de leefstraten en deelauto’s”, zo stelt het collegeakkoord.

9) Voor hoeveel projecten gaat dit naar schatting gelden en hoeveel parkeerplaatsen voor (nieuwe) bewoners gaat dit kosten bij nieuwe bouwprojecten?

10) Is het college bereid voldoende parkeerplaatsen te gaan realiseren, op z’n minst in en rondom wijken waar de parkeerdruk hoog is? Zo nee, waarom niet?

11) Wat gaat dit college doen aan de treurige “eer” filehoofdstad van Nederland te zijn als Den Haag? (******)

 

(*) https://www.ad.nl/den-haag/slagbomen-tegen-scheefparkeren-p-r-terreinen-overvol-maar-niet-met-waar-ze-voor-bedoeld-zijn~a4d41e31/

(**) https://nos.nl/artikel/2291781-ov-chipkaart-verdwijnt-mogelijk-in-2023.html

(***)https://www.omroepwest.nl/nieuws/3851720/Den-Haag-nieuwe-filekampioen-we-staan-per-jaar-130-uur-vast

(****) https://www.ad.nl/binnenland/nederlands-spoor-loopt-sneller-vol-dan-gedacht-kabinet-wil-meer-investeren~a64f884d/

(*****) https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/8273586/1/Bijlage_Samen_voor_de_stad_coalitieakkoord_2019_2022

(******) https://www.telegraaf.nl/nieuws/3686619/den-haag-filehoofdstad

Jelle Meinesz
Hart voor Den Haag/Groep de Mos