De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 17 oktober 2019, ter bespreking van Ruim baan voor de fiets, fietsstrategie 2040

Constaterende, dat:

  • er sinds de nulmeting in 2013 het aantal verplaatsingen per fiets tot en met 2019 slechts met 1% is gestegen tot 19%;
  • er miljoenen zijn uitgegeven ten behoeve van de fiets zonder een significant verschil te maken in het fietsgebruik;
  • Opbrengsten van de verkoop van Eneco gebruikt zouden worden voor de bereikbaarheid en een betere doorstroming van Den Haag;
  • Ontvlechting een zeer goede oplossing is voor de doorstroming en veiligheid van automobilisten, OV, voetgangers en fietsers;
  • De auto een noodzakelijk vervoermiddel is voor Hagenaars, Hagenezen , Loosduiners en Scheveningers.

Overwegende, dat:

  • De laatste jaren de auto de dupe is geworden van de fietshysterie.
  • De auto nog steeds het dominante vervoersmiddel is in Den Haag.
  • Het versmallen van de Haagse wegen alleen maar heeft geleid tot nog meer gevaarlijke situaties voor de fietsers.

Verzoekt het college:

  • Minimaal 40 miljoen vrij te maken om ongelijkvloerse kruispunten te realiseren op de drukste kruispunten teneinde de doorstroming van het verkeer te bevorderen en de veiligheid voor de verkeersdeelnemers significant te verhogen. Ook kan een verzoek aan de raad worden gedaan. In dat geval wordt in plaats van ‘het college’ ‘de raad’ ingevuld.

 

 

 

En gaat over tot de orde van de dag.

Jelle Meinesz

Hart voor Den Haag / Groep de Mos