3 september 2019 Beantwoording Schriftelijke vragen Neem ondernemers Stationsbuurt serieus

  1. In gesprekken tussen de wethouder Mobiliteit en ondernemers uit de Stationsbuurt in maart en in juli j.l. werd- kort samengevat – de volgende boodschap afgegeven door de wethouder: “ondernemers en bezoekers van de ondernemers moeten maar met de fiets komen” en “het bewonersbelang gaat voor. Ondernemers moeten maar oplossingen verzinnen”. Klopt het dat dit tegen bewoners is gezegd en zijn deze uitspraken illustratief voor het toekomstige fietsbeleid in combinatie met ondernemersbelangen? Graag een uitgebreide toelichting.
  2. Wegen de ondernemersbelangen voor u net zo zwaar als de bewonersbelangen? Zo nee, waarom niet?
  3. De Stationsbuurt heeft de afgelopen jaren een forse metamorfose ondergaan in uitstraling en karakter. Bent u het met Hart voor Den Haag/Groep de Mos eens dat de huidige ondernemers een forse bijdrage leveren aan de toegenomen leefbaarheid van de Stationsbuurt en we hen moeten koesteren? Zo nee, waarom niet?
  4. Veel ondernemers hebben sterk de indruk dat het college eerst een oplossing heeft bedacht en er daarna een motivering bij heeft geschreven inclusief een verkeerskundig onderzoek. Klopt deze constatering?
  5. Veel bewoners zijn het eens zijn met de stelling dat er minder autoverkeer moet zijn en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Onderzoek dat ondernemers hebben uitgevoerd leidt echter tot een veel genuanceerder conclusie. Bent u bereid om het onderzoek van de ondernemers in uw plannen te betrekken? Zo nee, waarom niet?
  6. De ondernemers van de Stationsbuurt en Stationsplein zijn nooit gekend in de voorbereiding van de verkeersmaatregelen. Ondernemers werden pas begin november 2018 per brief op de hoogte gesteld van het plan en werden geacht om binnen 6 weken een zienswijze in te dienen. Het gevoel leeft sterk dat de belangen van de ondernemers onderbelicht gebleven zijn bij deze vergaande verkeersmaatregelen. Deelt u deze conclusie? Zo nee, waarom niet?
  7. In het gesprek tussen de wethouder Mobiliteit en de ondernemers werd toegezegd om de rekenmodellen waarop de plannen gebaseerd zijn met de de ondernemers te delen. Dat is niet gebeurt en ook na mailverzoeken is de toezegging niet nagekomen. Waarom zijn de rekenmodellen niet met de ondernemers gedeeld?
  8. Bent u bereid de rekenmodellen alsnog te delen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn?
  9. De resultaten van de doorberekeningen van het alternatieve plan van de ondernemers Stationsplein en Stationsbuurt zijn evenmin met de ondernemers gedeeld. Bent u bereid om het alternatieve voorstel van de ondernemers op gelijke wijze door te rekenen en te visualiseren als het voorstel van de gemeente, zodat appels met appels vergeleken worden en niet met peren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn kunnen we de uitkomsten verwachten?
  10. Met een verkeersmodel kan zichtbaar gemaakt worden waar de auto’s die een bepaalde straat route rijden vandaan komen en waar ze naartoe gaan. Bent u bereid om dat voor de verschillende varianten te doen waarbij de ondernemersbelangen serieus worden meegenomen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn kunnen we de uitkomsten verwachten?
  11. De ondernemers omarmen bijna het volledige plan van de wethouder op een punt na. Dat punt betreft dat volgens de ondernemers de pollers op de Parallelweg verderop geplaats moeten worden ter hoogte van de Haagse Toren om het doorgaande verkeer naar het Schenkviaduct af te sluiten. Het doorgaande verkeer wat niets te zoeken heeft in de Stationsbuurt wordt dan alsnog geweerd. Dit is wat bewoners en ondernemers allebei willen. Bent u bereid dit voorstel serieus te bekijken en daarmee de belangen van de ondernemers ook serieus te nemen? Zo nee, waarom niet?Ralf Sluijs
    Hart voor Den Haag/Groep de Mos