Ralf Sluijs: “Hardwerkende familie in de kou, puur omdat de gemeente haar afspraken niet nakomt”
Twee maanden stond er voor de herinrichting van het Parijsplein in Den Haag, maar het zijn er negen geworden. Begin december is het plein dan eindelijk klaar, maar ondernemer Linda Weber van Slijterij Weber kan hier niet meer van profiteren. “Het gaat niet meer. We zijn ruim 60.000 euro aan omzet misgelopen. De zaak gaat dicht”, zegt Weber geëmotioneerd. Hart voor Den Haag ziet hierin het zoveelste voorbeeld van gemeentelijke werkzaamheden die ondernemers de kop kosten en stelt vragen.
Slijterij Weber was voor de renovatie van het plein een bloeiende zaak met een goede omzet. “Maar het is binnen een paar maanden naar de klote geholpen”, zegt Weber, die de cijfers laat zien. De omzetten zijn dramatisch gedaald sinds maart. Een omzetdaling van twee of drie maanden had ze wel kunnen hebben. Maar negen maanden lang is niet meer op te vangen. “Het houdt een keer op.”
De werkzaamheden hebben zes maanden stilgelegen omdat er onder meer problemen waren met de drainage en er verkeerde tegels waren besteld. “Het plein stond vanaf april zes maanden vol hekken die de doorgang versperden.” Alle ondernemers, waaronder de Lidl, Albert Heijn, hebben geklaagd, maar tevergeefs.
Raadslid Ralf Sluijs van Hart voor Den Haag/Groep de Mos is boos. “Dit is ontzettend triest. Een hardwerkende familie in de kou laten staan doordat de gemeente zich keer op keer niet aan de afspraken houdt. Je ziet het niet alleen hier, maar ook op het Noordeinde en de Keizerstraat. Dit voorbeeld is dus exemplarisch: de buurtwinkel verdwijnt door hierdoor uit de winkelstraten.”
Sluijs pleit via schriftelijke vragen aan het college voor een stadsbrede nadeelcompensatie voor ondernemers. “Desnoods moeten aannemers een boete betalen als werkzaamheden uitlopen.”
Weber trok al maanden geleden aan de bel bij het Haags Ondernemershuis, een initiatief van de gemeente Den Haag, die ondernemers ondersteunen met raad en daad. “Hun advies was om onze B.V. failliet te laten verklaren”, vertelt de Haagse. En ook van de verhuurder was er nul sympathie voor de situatie. Sluijs: “De gemeente leert je lopen als ondernemer, maar als je een keer struikelt, geven ze niet thuis. De menselijke maat is zoek”.
Lees hier onze schriftelijke vragen